Acasă Administratie Judecătorii comerciali, sufocaţi de dosare

Judecătorii comerciali, sufocaţi de dosare

709
0
DISTRIBUIȚI

Raportul Inspecţiei Judiciare privind stabilirea şi/sau recuperarea prejudiciului fiscal arată, printre altele, că judecătorii Secţiei Comerciale de Contencios Administrativ şi Fiscal a Tribunalului au foarte multe dosare în lucru, unele vechi de mai mulţi ani, iar activitatea magistraţilor este supraaglomerată. În urma controalelor făcute, inspectorii judiciari au constatat că este o problemă cu durata excesivă a proceselor, iar numărul de cauze nou înregistrate pe acest segment a crescut de la an la an în mod semnificativ. O altă vulnerabilitate identificată la nivelul instanţei este legată de volumul de activitate în continuă creştere, atât din punct de vedere numeric cât şi din punct de vedere al complexităţii cauzelor.

„Prin urmare, încărcătura judecătorilor este foarte mare, fiind totodată de neînţeles şi atitudinea organelor fiscale, care deşi cunoşteau practica instanţelor naţionale în procesele de restituire a timbrului de mediu, practică pliată pe hotărârile Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, obligatorii atât pentru instanţe cât şi pentru organele fiscale, au continuat să formuleze recursuri împotriva hotărârilor pronunţate în primă instanţă invocând aspecte tranşate de instanţa europeană, încărcând astfel rolul instanţelor deşi soluţia în astfel de cauze este predictibilă.

Pentru judecători, chiar dacă acest tip de cauze nu comportă discuţii cu privire la soluţia pe fond, impune alocarea timpului pentru regularizarea cererii, studiul dosarelor şi redactarea hotărârilor, în detrimentul altor dosare cu complexitate deosebită“, se arată în raportul Inspecţiei Judiciare pe anul acesta, făcut public de Consiliul Superior al Magistraturii.

De asemenea, s-a constatat că există practică neunitară şi în ceea ce priveşte acţiunile în cadrul cărora se contestă direct în instanţă actele administrativ-fiscale, fără a se mai aştepta soluţia la contestaţia administrativă, o parte din soluţii fiind în sensul respingerii acţiunii ca inadmisibilă, alte soluţii fiind de respingere ca prematură a cererii sau de suspendare a respectivului capăt de cerere.

Problemele apar, totodată, şi de la mo-dificarea frecventă şi de substanţă a cadrului legislativ, atât din perspectiva dreptului material, cât şi din perspectiva dreptului procesual. „Spre exemplu, de la intrarea în vigoare a Codului fiscal, acesta fost modificat sau completat prin 29 de acte normative succesive, iar Codul de procedură fiscală a suferit 18 modificări sau completări ulterioare. De asemenea, Normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal au fost  modificate şi completate de patru ori şi rectificate de două ori. Totodată, nu trebuie uitat faptul de existenţa a numeroase ordine ale Ministrului Finanţelor Publice sau ale preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ce reglementează regimul formularelor de declaraţii, instrucţiuni, proceduri sau metodologii“, au mai stabilit inspectorii judiciari.

Activitatea judecătorilor comerciali mai este îngreunată, potrivit aceluiaşi raport, şi de „lipsa unor experţi tehnici judiciari foarte bine pregătiţi profesional, care să răspundă în mod detaliat şi profesional tuturor obiectivelor stabilite pentru clarificarea situaţiei de fapt, pentru a se evita tergiversarea judecării cauzelor generate, în principal, de întârzieri în efectuarea rapoartelor de expertiză şi, în final, a creşterii duratei procesului“.

O altă problemă se referă, conform aceleiaşi surse, la „lipsa de disponibilitate a organului fiscal de a comunica la prima solicitare a instanţei întreaga documentaţie care a stat la baza emiterii actului administrativ fiscal contestat“, fapt ce determină întârzierea în soluţionarea procesului, întrucât se impun reveniri cu privire la acest aspect sau pentru a se comunica diverse precizări referitoare la situaţia de fapt. (Mihai SAVA)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here