Acasă Social La volan, cu 2,6‰

La volan, cu 2,6‰

895
0
DISTRIBUIȚI

Poliţiştii rutieri târgnemţeni au depistat în trafic, vinerea trecută (21 septembrie), pe strada Ştefan cel Mare, un autoturism condus de un bărbat în vârstă de 43 de ani, din comuna Ţibucani. Şofe-rul avea o îmbibaţie alcoolică de peste 1,30 miligrame/litru, în aerul expirat. El a fost condus la spital pentru recoltarea de probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei (care poate ajunge la 2,6‰). De asemenea, în ziua de 22 septembrie, agenţii Secţiei de Poliţie Rurală Sagna au depistat, pe DC 60, la Stăniţa, o maşină condusă de un localnic de 20 de ani, beat. El avea îmbibaţia alcoolică de peste 0,40 mg/l, în aerul expirat. Amândurora le-au fost reţinute permisele şi întocmite dosare penale.

Efectele

Urmărind evitarea accidentelor produse pe fondul consumului de alcool, Inspectoratul Judeţean de Poliţie atrage atenţia asupra mai multor aspecte. Alcoolul este absorbit rapid în sânge. Pe măsură ce concentraţia de alcool creşte, creierul este din ce în ce mai afectat. Aceasta alterează două funcţii de bază, care sunt esenţiale atunci când conducem:

  1. Discernământul – prima parte a corpului care este afectată este creierul, în special acea zonă care îţi permite să gândeşti clar şi să iei decizii corecte. Efectele sedative ale alcoolului afectează judecata într-un mod care de cele mai multe ori nu este observat de cel care bea. De asemenea, afectată este acea parte a creierului care controlează inhibiţiile sociale, ceea ce-i face pe oameni să facă şi să spună lucruri pe care altfel nu le-ar face/spune. Aceste efecte apar de la primele înghiţituri.
  2. Controlul muşchilor – muşchii care controlează mişcările ochilor sunt foarte sensibili la efectele alcoolului, astfel că vederea poate fi afectată chiar şi la un consum scăzut de alcool. Este important să ştiţi că mulţi oameni judecă greşit abilitatea de a conduce după dexteritatea fizică. Este o abordare eronată, pentru că cele mai multe accidente produse de alcool nu sunt cauzate de execuţia incorectă a manevrelor (direcţionare, frânare), ci din cauza gândirii incorecte în fazele de identificare, predicţie şi luare a unei decizii în timpul conducerii.

Funcţiile creierului care sunt primele afectate de alcool nu sunt importante numai pentru capacitatea noastră de a conduce în siguranţă, ci şi pentru a lua decizii raţionale, cum ar fi cea de a nu conduce după ce am consumat alcool. De aceea, este important să îţi stabileşti planuri alternative de transport, încă înainte de a fi băut primul pahar!

Riscurile

Pe măsură ce creşte cantitatea de alcool din sânge, corpul pierde din ce în ce mai multe dintre funcţiile care îi permit să conducă în siguranţă. Probabilitatea de a provoca un accident creşte exponenţial, încă dinainte ca şoferul să se simtă ameţit. Conducerea sub influenţa alcoolului, chiar şi la o concentraţie mică, este o adevărată ruletă rusească. Iată cum creşte riscul de accident în funcţie de concentraţia de alcool din sânge: 0,5-0,9‰ – risc de 11 ori mai mare; 1-1,4‰ – risc de 48 de ori mai mare; peste 1,5‰ – risc de 380 de ori mai mare.

Totodată, iată cum este afectat corpul şi care sunt consecinţele asupra şofatului, în funcţie de concentraţia de alcool din sânge: 0,2‰ – relaxare, uşoară încălzire a corpului, stare alterată, iar pentru şofer înseamnă afectarea vederii (scade capacitatea de a urmări obiecte în mişcare rapidă) şi inabilitatea de a face două lucruri în acelaşi timp (atenţie distributivă); 0,5‰ – comportament exagerat, pierderea controlului asupra muşchilor mici (dificultăţi de focalizare), judecată afectată, pierderea inhibiţiei, nivel scăzut de atenţie, iar pentru şofer, înseamnă o lipsă de coordonare a mişcărilor, dificultatea de a manevra volanul şi un răspuns întârziat la situaţiile din trafic; 0,8‰ – coordonarea muşchilor devine slabă (echilibrul, vorbirea, vederea, timpul de reacţie sunt afectate), autocontrolul, discernământul şi luarea deciziilor devin dificile, iar pentru cel de la volan, înseamnă imposibilitatea concentrării, pierderi scurte de memorie, control dificil al vitezei, capacitate redusă de procesare a informaţiilor şi o percepţie deformată a realităţii; 1‰ – deteriorare clară a timpului de reacţie şi control, vorbire îngreunată şi gândire întârziată, iar pentru şofer apare inabilitatea de a menţine banda de circulaţie şi de a frâna corect. (Mihai SAVA)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here