Acasă Social Scandal între măicuţe la Mănăstirea Brădiţel

Scandal între măicuţe la Mănăstirea Brădiţel

1800
3
DISTRIBUIȚI
SAMSUNG CSC

Încurcate sunt căile Domnului la Brădiţel, unde maica Sofronia doarme la poarta mănăstirii, de aproape trei ani, după ce a fost exilată pentru „neascultare“, iar acum se ceartă cu celelalte măicuţe, acuzându-le că o ameninţă şi vor să o bată. Ana Iosub, în vârstă de 49 de ani, călugărită sub numele Sofronia la Mănăsirea Brădiţel (din comuna Bodeşti), locuieşte de mai mulţi ani într-o rulotă, în faţa lăcaşului de cult, iar de ceva timp este în conflict făţiş cu celelalte maici. Ea spune că, săptămâna trecută, în repetate rânduri, a fost ameninţată de măicuţele care nu o lasă să-şi pască două capre pe terenul din apropierea mănăstirii – teren care i-ar aparţine. Femeia a mai povestit că şoferiţa mănăstirii şi o altă măicuţă au sărit cu bâtele la ea, după care au chemat tot ele Poliţia. În replică, stareţa a declarat că tocmai măicuţa Sofronia ar fi cea agresivă, face numai probleme, vorbeşte urât şi le ameninţă pe măicuţele care-i trec cu vacile prin faţa rulotei. Neînţelegerile dintre cele două părţi au ajuns în „parohia“ Poliţiei, care urmează să rezolve plângerile depuse de ambele părţi.

„Maica Ghenada m-a ameninţat“

Faptele pe care le reclamă Ana Iosub s-ar fi petrecut în ziua de 3 mai, în următoarele condiţii descrise de acesta: „Stau într-o rulotă în faţa mănăstirii, după ce am fost dată pe nedrept afară din chilie. Rulota este pe pământul meu, teren pe care l-am cumpărat de la un sătean, şi pentru care am acte. Nu am titlu de proprietate pentru că cel care mi-a dat terenul a murit şi aştept acum să se facă succesiunea. Am două capre pe care le pasc pe bucata mea de pământ, să trăiesc şi eu din ceva. Joia trecută, mai multe măicuţe au ieşit în faţa mănăstirii şi m-au ameninţat cu bâtele, vorbindu-mi urât. Cea mai violentă a fost maica Ghenada, şoferiţa, care m-a ameninţat. Vor să mă alunge de pe pământul meu şi nu mă lasă să-mi pasc animalele în zonă. Sunt foarte agresive,

mi-e frică de ele, pentru că-mi pot face rău într-o noapte. Mă tem să nu intre peste mine-n rulotă şi să mă omoare, ori să-mi pună foc, pentru că le cred în stare. Eu vreau doar să mă lase-n pace,    n-am nimic cu ele, nu le-am ameninţat, nu le-am făcut nimic. În ziua aceea, după ce m-au ameninţat, tot ele au chemat Poliţia şi mi-au făcut plângere că aş fi înjurat mănăstirea. Le fac şi eu plângere pentru ameninţare, am probe şi o să se vadă cine spune adevărul“.

„Dumnezeu s-o lumineze la minte!“

Reprezentanţii mănăstirii au însă o altă variantă, conform căreia maica Sofronia a fost neascultătoare, cleveteşte, face pro-bleme şi a fost dată afară cu Poliţia, pentru că a spart uşa unei chilii în 2015. De asemenea, stareţa Valentina Blaga (maica Varvara) a mai subliniat că tocmai cea care acuză a făcut nenumărate reclamaţii şi stă ilegal pe terenul mănăstirii.

„Vai domnu’ şăf, de când am scos-o din mănăstire nu am avut pace cu ea. Noi nici nu vorbim cu dânsa, nu-i adresăm niciun fel de vorbă. Într-o zi am scos vacile şi ea o ieşit şi o spus că terenul pe care le paştem, e lângă rulota ei, şi că e al ei. Nu lasă va-cile să treacă pe acolo. Iar maicile o trecut cu vacile, dar s-o temut, şi o mai scos câteva beţe, cu care mânau vacile, ca să nu sară ea la maici. Ea o ieşit şi o bătut vacile. Noi nici vorbă că am bătut-o pe ea, domnu’ şăf. Doamne ce-i mai poate duce mintea! Am chemat Poliţia de la Grumăzeşti, le-am spus şi lor ce face, am dat declaraţie că nu i-am zis sau făcut nimica, din contră, ea sare la vaci şi la maici. Ea tot susţine că acolo-i terenul ei, dar e al nostru, cumpărat. Noi i-am dat pace, dar ea caută scandal. Cum să sărim noi la dânsa dacă nu avem nicio treabă cu ea, îi dăm pace?! Dumnezeu s-o lumineze la minte, domnu’ şăf! Am avut proces cu dânsa mulţi ani, pentru că n-o primesc la mănăstire. S-o încheiat procesul şi s-o hotărât să n-o pri-mim la mănăstire, că-i de tulburare, nu-i de ascultare. Ea stă într-o rulotă pe terenul nostru, are capre, are câine, îi dăm pace. Ne-o zis mulţi s-o dăm în judecată, dar am zis s-o lăsăm în plata lui Dumnezeu, că

ne-o purtat pe drumuri prea mult timp. Prima dată când ne-am judecat că n-o primeam în mănăstire o zis că am bătut-o eu. Dar am avut martori că nu i-am făcut nimic. Păi noi cum să batem maicile? Nu-i nimic adevărat din ce zice ea. Săraca… Maica Domnului să-i lumineze mintea“, a povestit stareţa Mănăstirii Brădiţel.

Neînţelegeri mai vechi

Conflictul dintre maica Sofronia şi stareţă a pornit în urmă cu aproape trei ani, la scurt timp după ce maica Varvara a fost înscăunată la conducerea mănăstirii. Imediat după ce a fost dată afară din mănăstire, maica Sofronia şi-a luat o rulotă în care s-a mutat şi a deschis proces împotriva stareţei.

La vremea respectivă, ea spunea că a fost exilată pentru că a refuzat să participe la muncile câmpului: „S-a întâmplat în iunie 2015, când eram la prăşit şi mi-a zis să prăşesc mai mult, dublu. Pentru că nu am vrut, m-a alungat; a zis că are relaţii şi nu am ce-i face. De fapt eu eram pe lista pentru a urca în funcţie, ca economă (responsabilă cu banii în ie-rarhia mănăstirii – n.r.) şi de aia m-a alungat. Cu ajutorul unor oameni buni mi-am luat o maşină şi o rulotă, iar de atunci stau în faţa mănăstirii. Maica stareţă mă ameninţă continuu, a pus călugăriţele să vină cu greble şi furci la mine. Ele se tem, sunt vreo sută de măicuţe, dar fac ce spune stareţa, că le-a ameninţat că le dă şi pe ele afară. Pământul pe care stau e al oamenilor din sat, care-mi dau voie să locuiesc acolo, dar locul meu e la mănăstire“.

La mănăstire e mai mult ca la armată: ordinul se execută, nu se discută. Iar ordinului i se spune „ascultare“ şi, potrivit reprezentanţilor obştii de la Brădiţel, maica Sofronia nu era ascultătoare, ba chiar e legată prea mult de „treburile lumeşti“. De aceea nu e primită înapoi.

În 2016, reprezentanţii lăcaşului de cult explicau în felul următor acest conflict: „Problema e mai mult pentru oamenii din afara mănăstirii, pentru că lumea monahală e tihnită. Nu putem judeca o situaţie de nedorit, ca reprezentativă. Ea a fost expulzată în 1998, pentru că avea conflicte de ordin disciplinar. I

s-a cerut să promită că se îndreaptă, dacă nu, să plece. A ales să plece. Duhovnicul a rămas şocat pentru că nu manifesta niciun regret. S-a dus la nişte rude unde a stat un timp şi a fost urmată de o altă maică; acesteia fiindu-i frică s-o lase singură, nu cumva să calce greşit, să se căsătorească. Pe urmă a primit ajutor de la nişte bătrâni – o casă în Borleşti, unde au stat amândouă. După vreo zece ani, maica Sofronia şi colega ei s-au certat din cauza capriciilor primei şi a felul ei cârcotaş de a fi. În 2009, cealaltă măicuţă     s-a întors aici, cu lacrimi în ochi, s-a rugat să fie primită înapoi şi a fost primită alături de mama ei. Amândurora le-a fost dată o chiliuţă să locuiască şi să se roage. Pe urmă, maica Sofronia a vrut să vândă casa primită de la bătrâni, dar avea nevoie şi de semnătura celeilalte maici. A convins-o până la urmă să semneze, a vândut şi a cumpărat o garsonieră în Piatra-Neamţ. Pe urmă a venit iar la noi, cu o maşină, a primit o chilie, dar nu i-a convenit. I s-a spus să stea sub ascultare la o maică mai bătrână şi nu a vrut, iar atunci i    s-a zis să plece la altă mănăstire. Să meargă la Piatra-Neamţ, unde are garsonieră, dar ea a zis că va sta în maşină, la poarta mănăstirii. Vrea doar să facă tam-tam să dăuneze ima-ginii mănăstirii, ăsta e adevăratul ei plan. Când a fost scoasă afară cu Poliţia s-a întâmplat că a venit şi a spart uşa la o chilie. Am fost nevoite să chemăm forţele de ordine să o evacueze. Chestiile cu prăşitul, că de aia a fost dată afară, sunt nişte vrăjeli! Nu se poate face viaţă monahală aşa. La mănăstire e ascultare! Dacă era dornică să revină făcea ce i se spunea, dar dânsa vrea doar să-şi bată joc de noi. Acuzaţiile ei nu stau în picioare, degeaba a ameninţat că o să schimbe ea stareţa“.

Sătenii din zonă cunosc conflictul dintre maica Sofronia şi reprezentanţii mănăstirii, la fel cum despre neînţelegerile respective se ştie şi la nivelul administraţiei locale. „Pro-blemele acolo sunt mai vechi, dar măicuţa asta mai mult blamează, poate nu e sănătoasă“, a conchis Elena Busuioc, viceprimarul de Bodeşti. (Mihai SAVA)

3 COMENTARII

  1. „Vai domnu’ şăf” Absolut corect!

    Una este sa fii „şăf” , dar datele problemei se schimba radical in momentul in care ajungi sa fii „domnu’ şăf”…

    Ma intreb: In momentul in care stareţa Mănăstirii Brădiţel inchina rugaciuni catre Dumnezeu, tot apelativul de „domnu’ şăf” utilizeaza?

    Pe principul: Sa-ti dea Dumnezeu sanatate, Doamne! sau Să vă dea Dumnezeu sănătate și Măicuța Domnului dimpreună cu El!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here