Spectacolul „Wolfgang“, în premieră naţională la Teatrul Tineretului

l cunoscutul regizor Radu Afrim a montat alte trei piese pe scena Teatrului Tineretului l „Wolfgang“ – „O interogare a raporturilor dintre dragoste şi posesie“

Teatrul Tineretului deschide stagiunea 2017 – 2018 cu premiera naţională a spectacolului „Wolfgang“, după Yannis Mavritsakis, în regia lui Radu Afrim, pe data de 8 septembrie, la Sala Mare, de la ora 19.00.

Piesa, nerecomandată persoanelor sub 16 ani, are în distribuţie actorii: Cătălina Bălălău, Florin Hriţcu, Andrei Merchea Zapotoţki, Mircea Postelnicu, Loredana Grigoriu, Emanuel Becheru, Cristina Mihăilescu, Valentin Florea, Sabina Brânduşe.

În 2006, o ştire făcea înconjurul lumii: într-un orăşel din Austria, Natascha Kampusch a fost ţinută captivă într-o pivniţă, timp de 8 ani, de către Wolfgang Priklopil, care a răpit-o pe când ea avea zece ani.

În 2007 apare „Wolfgang“, o piesă scrisă de Yannis Mavritsakis, distinsă cu Palmares 2010 de către Commission nationale de l’Aide a la creation de textes dramatiques, Paris.

„O interogare a raporturilor dintre dragoste şi posesie“, după cum o defineşte autorul său, piesa este focusată pe înţelegerea resorturilor intime care determină actele răpitorului. Acestea ar fi un răspuns dat lumii standardizate şi ipocrite, care nu-i satisface aspiraţiile romantice, căci Wolfgang visează la o iubire absolută: „Altfel ar trebui să fie dragostea asta… Ar trebui să poţi să smulgi pe cineva din mulţime şi să poţi rămâne cu acea persoană pentru totdeauna“.

În întâlnirea cu regizorul Radu Afrim, textul lui Mavritsakis devine structura pe care se construieşte o lume scenică electrizantă, rotunjită de sinceritatea abrazivă a stărilor limită. Dincolo de evenimentul real care a uimit lumea, miza spectacolului este aceea de a problematiza modurile diferite în care oamenii societăţii de astăzi îşi caută ieşiri de salvare dintr-un mediu standardizat, conformist, în care nu îşi (mai) găsesc locul. Unii recurg la gesturi de o violenţă extremă ce bulversează întreaga comunitate, alţii sunt nevoiţi să treacă printr-o experienţă radicală pentru a înţelege mecanismele profunde ce au declanşat această violenţă. Mai mult decât eliberarea fizică, această înţelegere îi redă libertatea totală victimei, inclusiv libertatea de a-şi ierta abuzatorul.

„Teatrul e arta care are cea mai puternică legătură cu realitatea“ le-a spus regizorul Radu Afrim liceenilor veniţi să-l vadă la repetiţiile ce pregăteau premiera „Wolfgang“, un spectacol conectat în egală măsură la realitatea imediată şi la suprarealitatea fantastică.

„Acest spectacol ne arată cât de fragili suntem, dar vorbeşte şi despre captivitate, care nu e neapărat un beci, un portbagaj, ci poate fi propria familie, propriul oraş, ţara, cu care dezvolţi o relaţie de dragoste şi ură; interoghează care sunt limitele suportabilităţii noastre şi dacă nu cumva în loc să ne salvăm preferăm o coabitare nocivă“, a mai spus Radu Afrim.

Recunoscut la nivel internaţional ca reprezentant al teatrului european contemporan, Radu Afrim este regizorul care testează limitele actorului şi ale spectatorului în aceeaşi măsură – maximală, în crearea lumilor sale populate de fiinţe fragile, purtătoare ale unor adevăruri insuportabile.

Dintre numeroasele distincţii primite până în prezent se numără cele trei premii UNITER pentru cea mai bună regie (2006, 2007, 2016), Premiul Cultural „Europa“, conferit în 2009 de KulturForum Europa, Ordinul „Meritul Cultural“ în grad de Cavaler, acordat în 2016 de preşedintele României, Klaus Iohannis.

La Teatrul Tineretului, regizorul Radu Afrim a montat şi piesele: „Ocean Cafe (2000), „Povestiri despre nebunia (noastră) cea de toate zilele“ (2007), „Herr Paul“ (2009).

(Natalia RÎŞTEI)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>