Acasă Social Serviciile prestate de medici luni nu mai pot fi decontate

Serviciile prestate de medici luni nu mai pot fi decontate

1450
0
DISTRIBUIȚI
SAMSUNG DIGITAL CAMERA

l „E o mare bătaie de joc! Serviciile acordate luni sunt deja pierdute, pentru că în maximum 72 de ore trebuiau raportate“, a spus dr. Mihaela Covrig, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Neamţ

Sistemul cardului de sănătate a început, de ieri, să funcţioneze, însă cu intermitenţe. A fost stricat de luni dimineaţa şi şi-a revenit abia joi, pe la ora 9. „Azi a început să funcţioneze! Greu, dar merge. Sper s-o ţină măcar aşa, pentru a ne pune la punct activitatea“, a spus, ieri dimineaţă, un medic de la Dispensarul din Mărăţei.

Asistentele, la rândul lor, erau asaltate de telefoane din partea pacienţilor care întrebau dacă pot reveni la cabinet. Pe holuri erau doar câţiva pacienţi cu probleme acute de sănătate care nu ştiau problemele cu care se confruntă doctorii. Medicii de familie erau ieri şi mai revoltaţi decât zilele trecute. Ei spun că riscă să plătească reţetele compensate ale pacienţilor cărora le-au eliberat în mod offline, în condiţiile în care nu au putut verifica dacă pacienţii sunt sau nu asiguraţi, din cauza sistemului blocat. „E strigător la cer! În halul ăsta, nu se mai poate. Singura soluţie e să luăm atitudine odată pentru totdeauna. Cu câtă noşalanţă suntem minţiţi pentru a accepta aceste disfuncţionalităţi din vina cărora avem de suferit şi noi şi pacienţii care au trebuit să-şi piardă mult timp la cabinet sau să mai facă un drum. E o mare bătaie de joc! Serviciile acordate luni sunt deja pierdute, pentru că în maximum 72 de ore trebuiau raportate. Asta înseamnă muncă voluntară. Iar reţetele pe care le-am dat pacienţilor, din milă, pot fi imputate nouă, medicilor, pentru că nu sunt recunoscute serviciile şi automat reţeta trebuie plătită. Mi-e groază să mai vorbesc despre acest sistem informatic care ne îngreunează activitatea“, a spus dr. Mihaela Covrig, preşedintele patronatului Medicilor de Familie Neamţ. Nu este prima dată când sistemul informatic al cardului de sănătate nu funcţionează. De această dată, însă, defecţiunile par că nu pot fi remediate aşa uşor. „Presiunea asupra furnizorilor şi farmaciilor ar fi mai mică, dacă ar fi onestitate din partea Casei. Atât timp cât până joi s-a menţinut comunicatul din 10 octombrie, se poate spune că în conformitate cu reglementările aflate în vigoare serviciile medicale acordate offline pot fi raportate şi validate în termen de trei zile lucrătoare, asta creează presiune şi neîncredere în sistem. Corect ar fi fost dacă în comunicatul CNAS scria că validarea se poate face în trei zile lucrătoare din momentul punerii în funcţiune a sistemului. Există pericolul ca, dacă eliberez documente medicale să fiu penalizată retroactiv pentru că ele nu au fost validate“, a spus un alt medic de familie. De luni, medicii de familie nu au mai putut valida serviciile medicale, chiar dacă unii stau până târziu la cabinete sperând ca sistemul să funcţioneze măcar la orele considerate mai libere. „Am prins câteva minute într-o seară, destul de târziu, când a funcţionat şi am putut valida câteva reţete“, a spus dr. Rivona Penişoară, medic de familie în comuna Grinţieş.

Medicii se tem că serviciile medicale acordate nu vor fi plătite pentru că sistemul nu a putut fi accesat trei zile consecutiv. Ei se întreabă dacă în acest sens va apărea vreo directivă din partea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate prin care să se poată prelungi perioada de raportare a serviciilor medicale sau aceste servicii sunt pierdute. Supăraţi sunt şi pacienţii care spun că din cauza sistemului care nu funcţionează sunt nevoiţi să stea cu orele pe holurile cabinetelor sau să revină în alte zile. Unii au fost nevoiţi să-şi procure pe bani medicamentele de pe reţete.

Medicii cer demisiile celor responsabili pentru dezastrul informatic

Medicii de familie acuză CNAS de iresponsabilitate în asigurarea sănătăţii pacienţilor prin proasta gestionare a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate şi cer demiterea celor responsabili. Disfuncţionalităţile pe parcursul a trei zile consecutiv, au fost în toată ţara, astfel că reprezentanţii medicilor de familie au trimis, ieri, în jurul amiezii, un comunicat: „Societatea Naţională de Medicină de Familie şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie, în numele celor pe care îi reprezintă, acuză CNAS de lipsă totală de transparenţă şi iresponsabilitate în asigurarea sănătăţii pacienţilor prin proasta gestionare a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate din România. Umilinţele au atins cote maxime în aceste ultime zile. Solicităm tratarea cauzei şi nu a efectului acestor anomalii, demiterea celor responsabili, cercetarea modului în care a fost conceput şi achiziţionat sistemul informatic, pedepsirea vinovaţilor şi găsirea unei soluţii de urgenţă pentru funcţionarea sistemului de sănătate la parametri optimi. Nu mai acceptăm să ne asumăm riscul de a lucra offline când sistemele nu funcţionează, deoarece riscăm imputarea unor sume impresionante. Serviciile efectuate în afara prevederilor contractuale sunt imputabile medicilor, inclusiv costurile derivate din acestea (reţete, trimiteri etc). Pacienţii noştri sunt cei care au cel mai mult de suferit de pe urma acestor grave disfuncţionalităţi, iar noi suntem nevoiţi să fim părtaşi la un atac la dreptul bolnavilor de a-şi primi medicamentele de care au nevoie! Accesul le este îngrădit suplimentar la acestea din cauza unor protocoale adesea ridicole pentru a limita prescrierile. Medicii nu pot prescrie medicamente banale, pacienţii sunt puşi pe drumuri după scrisori medicale, listele de medicamente au ajuns enciclopedii codificate, pline de restricţii şi piedici“, se arată într-un comunicat al celor două organizaţii.

(Maria NISTOR)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.